• صفحه اصلی
    • SID
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه  علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1397-1398)
دوره دوره 10 (1396-1397)
دوره دوره 9 (1395-1396)
دوره دوره 8 (1394-1395)
دوره دوره 7 (1393-1394)
دوره دوره 6 (1392-1393)
دوره دوره 5 (1391-1392)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1390-1391)
الماسی, حسن, حسن پور پازواری, محمود, سعیدی, نیما. (1391). تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران). فصلنامه علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی, 5(1), 193-201.
حسن الماسی; محمود حسن پور پازواری; نیما سعیدی. "تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران)". فصلنامه علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی, 5, 1, 1391, 193-201.
الماسی, حسن, حسن پور پازواری, محمود, سعیدی, نیما. (1391). 'تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران)', فصلنامه علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی, 5(1), pp. 193-201.
الماسی, حسن, حسن پور پازواری, محمود, سعیدی, نیما. تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران). فصلنامه علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی, 1391; 5(1): 193-201.

تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران)

مقاله 12، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، زمستان 1391، صفحه 193-201  XML اصل مقاله (233.46 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
حسن الماسی* 1؛ محمود حسن پور پازواری2؛ نیما سعیدی3
1عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر گروه پژوهشی راهبردی گردشگری
2کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی
3کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان
تاریخ دریافت: 08 آبان 1398،  تاریخ پذیرش: 08 آبان 1398 
چکیده
چکیده
    در این مقاله صنعت گردشگری کشور به عنوان یکی از قدرتمندترین صنایع ایران مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته و در بایان پیشنهادات و راهکارهایی نیز ارائه می شود. سوال اصلی مقاله عبارت است از این که استراتژی مناسب برای توسعه خوشه های گردشگری کدام است؟ هدف تحقیق هم شناسایی وضعیت و شرایط استراتژیک گردشگری استان تهران می‌باشد. در این تحقیق نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری و سپس فرصت­ها و تهدیدات این صنعت، مورد بررسی و با تدوین استراتژی­های متنوعی از بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بازاریابی و . . .، ماتریس SWOT طراحی شد. در ادامه با توزیع پرسشنامه­ها میان دست­اندرکاران و مسئولان این صنعت، و رسم ماتریس QSPM، بهترین استراتژی­ها برای بهبود وضعیت این صنعت در بازارهای جهانی مشخص شدند که به ترتیب اهمیت، عبارتند از: 1- بسترسازی برای سرمایه­گذاری در مناطق گردشگری از طرف بخش خصوصی با اعطای کمک­ها و معافیت­های دولتی با نمره (2.33)، 2- بهبود بخشیدن به نواحی موجود گردشگری و برنامه‌ریزی برای توسعه نواحی در حال ظهور با نمره (2.28) 3- گسترش امکانات و تسهیلات مورد نیاز گردشگران بویژه توجه به تسهیلات اقامتی با هدف جذب گردشگران و توجه به ورزش­های آبی و کوهنوردی با نمره (2.19).
کلیدواژه‌ها
واژگان کلیدی: گردشگری؛ استراتژی؛ برنامه‌ریزی استراتژیک؛ ماتریس SWOT؛ ماتریس QSPM
مراجع

منابع

اعرابی، سید محمد،( 1385). دستنامه برنامه­ریزی استراتژیک. تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی

اعرابی، سید محمد، (1382). برنامه­ریزی استراتژیک گمرک. تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی

امینی، محمدتقی و خباز باویل، صمد، (1388). تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی. نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 2

بامبرگر، پیتر و مشولم، لن(1383). استراتژی منابع انسانی. تدوین، اجرا، آثار، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش­های فرهنگی

برایسون‌، جان‌. ام‌(1385). برنامه­ریزی استراتژیک برای سازمان­های دولتی غیرانتفاعی.  ترجمه عباس منوریان‌، مرکز آموزش مدیریت دولتی‌.

پیرس و رابینسون، (1385). برنامه­ریزی استراتژیک. ترجمه سهراب خلیلی شورینی، انتشارات یادواره‌.

دیوید، فرد آر،( 1379). مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی؛ چاپ هفتم، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.

راسل‌، ایکاف‌، (1380). برنامه­ریزی تعاملی. ترجمه سهراب خلیلی شورینی‌، نشر ماده.

شاکری، عباس(1383). عوامل تعیین کننده صادرات غیر نفتی ایران. فصل­نامه پژوهش­های اقتصادی ایران، شماره 21

عدالتیان شهریاری، جمشید، سعیدی، نیما و حسن­پور پازواری، محمود(1389). طراحی و پیاده­سازی استراتژی. تهران: انتشارات پگاهان اندیشه

لورنژ، پیتر؛ اسکات مورتن، مایکل، اف و گوشل، سومانترا(1385). کنترل استراتژیک. ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و محمد حکاک، تهران، دفتر پژوهش­های فرهنگی

میرزایی چابکی، محسن(1387). برنامه­ریزی استراتژیک برای شرکت چوکا و اولویت­بندی استراتژی­ها با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز

نادری، عزیزالله و سیف راقی، مریم(1374). روش­های تحقیق و چگونگی ارزیابی آن در علوم انسانی. تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر

Dereli, C, 2007, The Developing Environment For Strategy Formation In Smaller Local Authority, International Journal of Public Sector Management, Vol 20, No 5

Floyd, E, 2008, Visited at (2009/2/8), http//csnnect.educase.edu/library/ Educaue+ Review/ A changing Profile / 46607, A Changing Profile.

Milorad M. Novicevic and Michael Harvey, 2004, "Dual-perspective SWOT: a synthesis of marketing intelligence and planning", Marketing Intelligence & Planning journal, Vol. 22 N0. 1,

Stonehouse, G. and Pemberton, J., 2002, Strategic Planning in SMEs-some Empirical Findings, Management Decision, Vol 40, No 9

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 11
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.