الماسی, حسن, حسن پور پازواری, محمود, سعیدی, نیما. (1391). تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران). فصلنامه علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی, 5(1), 193-201.
حسن الماسی; محمود حسن پور پازواری; نیما سعیدی. "تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران)". فصلنامه علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی, 5, 1, 1391, 193-201.
الماسی, حسن, حسن پور پازواری, محمود, سعیدی, نیما. (1391). 'تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران)', فصلنامه علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی, 5(1), pp. 193-201.
الماسی, حسن, حسن پور پازواری, محمود, سعیدی, نیما. تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران). فصلنامه علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی, 1391; 5(1): 193-201.
تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران)
1عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر گروه پژوهشی راهبردی گردشگری
2کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی
3کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان
تاریخ دریافت: 08 آبان 1398،
تاریخ پذیرش: 08 آبان 1398
چکیده
چکیده
در این مقاله صنعت گردشگری کشور به عنوان یکی از قدرتمندترین صنایع ایران مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته و در بایان پیشنهادات و راهکارهایی نیز ارائه می شود. سوال اصلی مقاله عبارت است از این که استراتژی مناسب برای توسعه خوشه های گردشگری کدام است؟ هدف تحقیق هم شناسایی وضعیت و شرایط استراتژیک گردشگری استان تهران میباشد. در این تحقیق نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری و سپس فرصتها و تهدیدات این صنعت، مورد بررسی و با تدوین استراتژیهای متنوعی از بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بازاریابی و . . .، ماتریس SWOT طراحی شد. در ادامه با توزیع پرسشنامهها میان دستاندرکاران و مسئولان این صنعت، و رسم ماتریس QSPM، بهترین استراتژیها برای بهبود وضعیت این صنعت در بازارهای جهانی مشخص شدند که به ترتیب اهمیت، عبارتند از: 1- بسترسازی برای سرمایهگذاری در مناطق گردشگری از طرف بخش خصوصی با اعطای کمکها و معافیتهای دولتی با نمره (2.33)، 2- بهبود بخشیدن به نواحی موجود گردشگری و برنامهریزی برای توسعه نواحی در حال ظهور با نمره (2.28) 3- گسترش امکانات و تسهیلات مورد نیاز گردشگران بویژه توجه به تسهیلات اقامتی با هدف جذب گردشگران و توجه به ورزشهای آبی و کوهنوردی با نمره (2.19).
شاکری، عباس(1383). عوامل تعیین کننده صادرات غیر نفتی ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره 21
عدالتیان شهریاری، جمشید، سعیدی، نیما و حسنپور پازواری، محمود(1389). طراحی و پیادهسازی استراتژی. تهران: انتشارات پگاهان اندیشه
لورنژ، پیتر؛ اسکات مورتن، مایکل، اف و گوشل، سومانترا(1385). کنترل استراتژیک. ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و محمد حکاک، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی
میرزایی چابکی، محسن(1387). برنامهریزی استراتژیک برای شرکت چوکا و اولویتبندی استراتژیها با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
نادری، عزیزالله و سیف راقی، مریم(1374). روشهای تحقیق و چگونگی ارزیابی آن در علوم انسانی. تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر
Dereli, C, 2007, The Developing Environment For Strategy Formation In Smaller Local Authority, International Journal of Public Sector Management, Vol 20, No 5
Floyd, E, 2008, Visited at (2009/2/8), http//csnnect.educase.edu/library/ Educaue+ Review/ A changing Profile / 46607, A Changing Profile.
Milorad M. Novicevic and Michael Harvey, 2004, "Dual-perspective SWOT: a synthesis of marketing intelligence and planning", Marketing Intelligence & Planning journal, Vol. 22 N0. 1,
Stonehouse, G. and Pemberton, J., 2002, Strategic Planning in SMEs-some Empirical Findings, Management Decision, Vol 40, No 9